Posiadanie bazy eksploatacyjnej jest jednym z obowiązków każdego przewoźnika drogowego, wprost wyrażonym w przepisach. Zmiany w tym zakresie nastąpiły na mocy Pakietu Mobilności, który to nałożył na przewoźników nowe wymogi dotyczące właśnie bazy eksploatacyjnej.
Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym:
baza eksploatacyjna – miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów:
- miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym,
- miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
- miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.
Przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Łączna liczba miejsc postojowych w bazie eksploatacyjnej musi odpowiadać co najmniej 1/3 liczby zgłoszonych pojazdów. Przewoźnik może posiadać kilka baz eksploatacyjnych na terytorium Polski.
Ważne: Na etapie składania wniosku o licencję lub o dodatkowy wypis GITD skrupulatnie weryfikuje położenia bazy eksploatacyjnej. Do wniosku warto załączyć dlatego umowę najmu bazy lub przedstawić inny dokument świadczący o przysługującym prawie do dysponowania bazą. Należy również pamiętać, że GITD ma możliwość poproszenia gminy, aby za pośrednictwem odpowiedniego do nadzoru budownictwa wydziału, zweryfikowała, czy miejsce wskazane przez przewoźnika odpowiada wymogom parkingu dla pojazdów ciężarowych.