Certyfikat kompetencji zawodowych (CKZ) jest dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.
Każda firma transportowa oraz każda firma spedycyjna jest zobowiązana zatrudniać osobę na stanowisku zarządzającego transportem, który w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi w firmie. Takie stanowisko może zostać objęte jedynie przez posiadacza certyfikatu.
Do zadań posiadacza CKZ w przedsiębiorstwie należy w szczególności:
- nadzorowanie i utrzymanie pojazdów w poprawnym stanie technicznym,
- weryfikowanie dokumentów przewozowych,
- czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem księgowości,
- przydzielanie ładunków oraz
- sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem.
Jedna osoba legitymująca się CKZ może pełnić obowiązki w 4 różnych przedsiębiorstwach, posiadających łączną flotę do 50 pojazdów.
Posiadający uprawnienia wynikające z CKZ może pełnić funkcję w każdym kraju UE niezależnie od kraju, w którym uzyskał uprawnienie. Na etapie składania wniosku o wydanie licencji certyfikat kompetencji wymaga tłumaczenia przysięgłego na język kraju siedziby przedsiębiorcy.
Zarządzający transportem, zgodnie z taryfikatorem do ustawy o transporcie drogowym, może zostać ukarany karą to 2 tys. zł za uchybienia związane z transportem. Może również utracić certyfikat w przypadku występowania najpoważniejszych naruszeń w firmie.