Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, potocznie nazywana licencją spedycyjną, uprawnia do wykonywania usług związanych z pośrednictwem, czyli organizacją i planowaniem operacji transportowych. 

Licencję spedycyjną wydaje starostwo powiatowe lub urząd miasta na prawach powiatu, na okres od 2 lat do 50 lat (im dłuższy okres ważności licencji, tym wyższy koszt jej wydania). 

Wymogi, jakie należy spełnić, aby uzyskać licencję spedycyjną na pośrednictwo przy przewozie rzeczy 

  1. Przedsiębiorca ubiegający się o licencję spedycyjną jest zobowiązany do posiadania odpowiedniej zdolności finansowej.
    Przedsiębiorca powinien dysponować dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50 000 euro w gotówce/na rachunku bankowym lub potwierdzonymi nieruchomością, posiadaniem akcji, udziałów, lub innych zbywalnych papierów wartościowych albo gwarancją bankową. 
  2. Przedsiębiorca (lub wszystkie osoby z zarządu spółki) nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za określone rodzaje przestępstw.
    Są to przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub warunkom pracy i płacy albo inne, mające związek z wykonywaniem zawodu – na tę okoliczność należy przedłożyć oświadczenia o niekaralności (nie jest wymagane zaświadczenie z sądu). 
  3. Przedsiębiorca posiada lub współpracuje z osobą posiadającą certyfikat kompetencji zawodowych. (link do arty)
  4. Uzyskanie licencji spedycyjnej wymaga uiszczenia opłaty. 

    Koszt wydania wniosku to: