- Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (potocznie licencja krajowa, zezwolenie)
Zezwolenie uprawnia do wykonywania transportu drogowego na terenie Polski. Zezwolenie jest wydawane na wniosek, przez starostwo powiatowe lub urząd miasta albo w szczególnym przypadku – przez GITD. - Licencja wspólnotowa dotycząca międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy (potocznie licencja transportowa, licencja międzynarodowa)
Licencja uprawnia do wykonywania operacji transportowych na trasach międzynarodowych na terenie UE + UK i Szwajcaria. Licencja jest wydawana na wniosek wyłącznie przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). - Licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy (potocznie licencja spedycyjna)
Licencja uprawnia do wykonywania czynności związany z pośrednictwem transportowym, organizacją transportu, „sprzedażą ładunków”. Wydawana jest na wniosek przez starostwo powiatowe lub urząd miasta. - Wypis z licencji
Dokument stanowiący odpis licencji wspólnotowej/zezwolenia. Każdy pojazd realizujący operację transportową musi posiadać swój oryginalny wypis. Przewoźnik może posiadać tyle wypisów, ile samochodów. - Zezwolenie EKMT/CEMT
Zezwolenie uprawniające do dokonywania przewozów do krajów trzecich, w których nie obowiązuje licencja wspólnotowa. Takim państwem jest np. Rosja. - Zezwolenie kategorii I,II, III, IV, V, VI, VII
Zezwolenie na przejazd pojazdem nienormatywnym (ponadgabarytowym). Kategorie te odnoszą się do wartości przekroczenia wymiarów pojazdu. Wydawane przez GDDiKA/Naczelnika Urzędu Celnego/zarządcę drogi. - Zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne
Dokument uprawniający do przewozu wyłącznie produktów stanowiących własność firmy, przewożonych autem stanowiącym własność firmy, kierowanym przez pracownika firmy. Nie uprawnia jednak do wykonywania zarobkowego przewozu, np. producent okien zawozi wyprodukowane przez siebie okna do nabywcy okien. - Baza eksploatacyjna
Obowiązkowe dla każdego przewoźnika miejsce postoju lub załadunku/przeładunku bądź konserwacji i naprawy. Aby uzyskać licencję transportową, przewoźnik musi posiadać tytuł prawny do korzystania z bazy eksploatacyjnej umożliwiającej zaparkowanie co najmniej 30% posiadanych pojazdów. - Certyfikat kompetencji zawodowych „CKZ„
Dokument wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Aby otrzymać certyfikat, należy pozytywnie zdać egzamin. Posiadanie certyfikatu jest niezbędne w przypadku ubiegania się o licencję transportową. Przewoźnik może jednak zatrudnić posiadacza certyfikatu – nie musi zatem posiadać go osobiście. - Karta Kwalifikacji Kierowcy (KKK)/ KOD 95/ świadectwo kwalifikacji
KKK to dokument, który zastąpił świadectwa kwalifikacji i potwierdza posiadanie kwalifikacji, czyli uprawnień do kierowania pojazdem przez kierowców zagranicznych, nieposiadających polskiego prawa jazdy. Karta zastępuje wpis KODU 95 w prawie jazdy. Jest ona wydawana przez starostwo powiatowe/urząd miasta. - Świadectwo kierowcy (potocznie czerwona kartka)
Dokument poświadczający, że kierowca cudzoziemiec został zatrudniony zgodnie z przepisami. Świadectwo kierowcy jest wydawane na wniosek, przez GITD. - Dobra reputacja
Każdy przewoźnik musi posiadać dobrą reputację, czyli nie być karanym za wyszczególnione przestępstwa umyślne oraz naruszenia ustawy o transporcie drogowym. - IMI, czyli System wymiany informacji na rynku wewnętrznym
System elektroniczny, w którym należy zarejestrować każdego kierowcę wykonującego transport międzynarodowy. System służy do weryfikacji poprawnego zatrudniania pracowników. - SIPSI
Elektroniczny system obowiązujący na terenie Francji, służący do delegowania pracowników. - Karta do tachografu/karta kierowcy
Każdy kierowca musi posiadać kartę, na której są zapisywane godziny pracy (prowadzenie pojazdu, przerwy, odpoczynki, dyspozycja, inna praca). Karta jest wydawana na wniosek, przez PWPW. - Karta przedsiębiorstwa/blokowanie tachografu
Karta służąca do zablokowania tachografu, czyli zaznaczenia momentu, od którego pojazd zaczął być wykorzystywany w konkretnej firmie. Karta jest wydawana na wniosek, przez PWPW. - Ewidencja czasu pracy kierowcy
Każdy kierowca zatrudniony w firmie musi rejestrować czas pracy za pomocą tachografu. Czas pracy jest zapisywany w formacie DDD a następnie jest tworzona ewidencja czasu pracy kierowcy. - Godziny nocne
Art. 1518 Kodeksu pracy wskazuje że za pracę w porze nocnej pracownikowi przysługuje – poza normalnym wynagrodzeniem za pracę – dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej, która wynika z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dodatek wypłaca się za każdą godzinę pracy w porze nocnej.
W stosunku do pracowników wykonujących pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy dodatek ten, może być zastąpiony ryczałtem, którego wysokość odpowiada przewidywanemu wymiarowi pracy w porze nocnej. - Dyspozycja kierowcy
Okres pozostawania do dyspozycji oznaczają okresy, inne niż przerwy i czas odpoczynku, podczas których kierowca nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, będąc jednocześnie w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu albo wykonywania innej pracy. - Pauza / przerwa
Przerwa – oznacza okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy i ma być wykorzystywana wyłącznie do wypoczynku - Odpoczynek dzienny, tygodniowy/skrócony, regularny Kierowca w ciągu kolejnych 24 godzin od rozpoczęcia pracy musi zrobić odpoczynek dzienny. Wyróżniamy trzy rodzaje odpoczynków dziennych, które może zrobić kierowca:
- regularny
- regularny dzielony
- skrócony
- System E-TOLL
System elektronicznego poboru opłat drogowych w Polsce. - System SENT
System operowany przez KAS, służący do stałego monitorowania przewozów towarów newralgicznych, takich jak tytoń, alkohol, paliwa i inne. - Ubezpieczenie OCP
Ubezpieczenie zapewniające ochronę przewożonego ładunku. - Ubezpieczenie OCS
Ubezpieczenie spedytora. - Karnet TIR
Międzynarodowy dokument celny, tranzytowy, za pomocą którego realizowana jest procedura TIR. Stanowi gwarancję opłacenia należności celnych. Własność IRU, wydawany przewoźnikowi np. przez ZMPD. - Numer EORI
Identyfikator, który funkcjonuje wyłącznie na potrzeby celne związane z realizacją obowiązków celnych w przywozie i wywozie towarów z i do krajów trzecich (spoza UE). - Numer MRN (Movement Reference Number)
Numer referencyjny podczas przedbiegu operacji tranzytowej. Służy do jednoznacznego identyfikowania sprawy. - Procedura T1
Procedura wspólnotowego tranzytu zewnętrznego (T1), stosowana głównie w przypadku przemieszczania towarów niewspólnotowych.
Transportowcy PL – stowarzyszenie działające na rzecz firm z sektora TSL
2023-01-28
Wraz z rozwojem sektora TSL, który nie zwalnia tempa już od wielu lat, zmieniają się także i rosną jego potrzeby. Prowadzenie firmy transportowej, spedycyjnej, czy logistycznej stawia dzisiaj przed odpowiedzialnymi za ten proces osobami szereg wyzwań. Wynikają one nie tylko z obszernego i zawiłego ustawodawstwa regulującego ten obszar, ale i dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku krajowym i zagranicznym, czego najlepszym przykładem są ostatnie lata. Branża ta na szeroką skalę poszukuje dlatego specjalistów, którzy będą gotowi udzielić jej potrzebnej pomocy z zakresu transportu drogowego, a także należycie zadbać i reprezentować jej interesy wobec organów państwowych i na arenie międzynarodowej. W …